Glazer - en ägare att hata?



Min avsikt med
det här blogginlägget är inte att fördjupa mig i ekonomi, politik eller andra områden som man kan gräva ner sig i. Jag håller det här inlägget ganska enkelt.

Det man oftast hör, och det jag har hört flera gånger är "Glazers gör så att United inte kan värva några spelare", vilket är förskräckligt och det får många att känna oro i klubben så det är en viktig sak att ta upp.

Hur började allt?

Familjen Glazer (amerikanska affärsmän – familj bestående av Malcolm och sina fyra söner och en dotter) köpte klubben för fem år sedan. Ren fakta är att familjen i och med övertagandet tog stora lån till detta och därmed satte klubben i en situation med massa skulder som måste betalas tillbaka.

Love United - Hate Glazer


En av följderna har blivit att biljettpriserna har höjts. I alla fall är det vad kritikerna menar, att det enbart kommer av Glazers skulder. Sen kommer vi till rädslan för vad Glazers skulder ska innebära för klubben.

1. Rädslan att biljettpriserna ska stiga ännu mer.

2. Rädslan för att behöva sälja sina stjärnspelare – och därmed tappa sin topposition.

3. Rädslan för att behöva sälja Old Trafford – med alla dess minnen.

Det här är orsaker till att fans sen en lång tid tillbaka börjat bojkotta laget på olika sätt, det kan handla om att inte köpa säsongskort, inte köpa några souvenirer (de väljer istället att köpa souvenirer som inte genererar Glazers några pengar). Andra gör det genom att vägra bära Uniteds röda tröja och istället bär de grönt och gulfärgat tillbehör – originalfärgerna i amatörlaget Newton Heath – som bildades 1878 och senare blev just Manchester United (1902). Det representerar känslan av det ”gamla, friska United.”



Vidare menar man att ägarna skiter totalt i hur det går för spelarna och för klubben på planen, huvudsaken är att dom själva gör en bra affär, men allt på Uniteds bekostnad. Det värsta för oss supportrar är tystnaden, vi får inte informationen, vad händer egentligen? hur mår klubben? Det har bland annat lett till att Red Knights, en grupp rika United-anhängare försökt att köpa klubben "fri". Man har givit ett förslag men Glazer har tackat nej och menar att man inte vill sälja klubben.


Samtidigt som man vill ha insyn i vad som händer i klubben och självklart inte vill se skyhöga biljettpriser, så tycker jag ändå ibland att det blir för mycket fokus på det negativa. Fansen ska inte glömma bort att vara just fotbollssupportrar. Ekonomin finns det med all säkerhet folk i klubben som kan bättre. Ibland är det som om folk glömmer bort det viktiga och blir fullt upptagna av att hata (när man till och med börjar vända sig mot Sir Alex). Sanningen är att biljettpriserna hade stigit i vilket fall som helst (mer eller mindre) även utan Glazers. En annan viktig sak jag vill påpeka är att ägarna inte lägger sig i det sportsliga och kommer med pekpinnar eller för den delen gör offentliga uttalanden om spelare eller ledare (som andra amerikanska ägare verkar göra, inte långt från Manchester). Det viktigaste tror jag är kommunikation. Att fansen får veta vad som händer i klubben samtidigt som man fokuserar på att stötta laget på planen. Man ska inte glömma att ägare har kommit och gått men United har alltid bestått. Jag ska erkänna att jag inte heller tycker det ser bra ut med alla skulder, men så länge Ferguson är lugn så är jag lugn. Jag tror nämligen inte att han skulle låta klubben han älskar sjunka ner så här nära inpå pensionering.

En ägare att hata? ja den frågan består obesvarad för tillfället.


Glazers köpte kroppen, men själen tillhör fansen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0